Denne side anvender Cookies, se Cookie samtykke.

BMI GUIDE

Guiden er alene vejledende og må ikke erstatte fagkyndig rådgivning eller lægelig behandling.

Body Mass Index, oftest forkortet som BMI, er en faktor for forholdet mellem din vægt og din højde, beregnet efter formlen: vægt / højde². BMI-tallet viser om du har normalvægt, undervægt eller er overvægtig, beregningen er dog kun vejledende og kan ikke anvendes på børn.

Beregn dit BMI her... 


Din vægt i kg:  kg

Din højde i cm:  cm



Dit BMI er:    


BMI < 18,5 indikerer undervægt eller under-ernæring,
18,5 - 25 indikerer normalvægt,
25 - 30 indikerer overvægt,
30 - 35 indikerer svær overvægt, fedme klasse I (moderat fedme),
35 - 40 indikerer fedme klasse II (alvorlig fedme)
BMI > 40 indikerer fedme klasse III (meget alvorlig fedme)

Overvægt og fedme kan medfører adskillige såkaldte livsstilssygdomme, blandt andet risiko for udvikling af hjertetilfælde, slagtilfælde, forhøjet blodtryk og diabetes (sukkersyge).

BMI kan ikke anvendes på børn, og er i det hele taget kun en vejledning og ikke nødvendigvis retvisende, da der ikke tages højde for muskelmasse. En veltrænet person bør således have et højere BMI end en utrænet. For bedre og mere brugbare resultater for individuelle personer, foreslås at fedtprocenten i kroppen også måles.

Yderligere har BMI formlen tendens til at give for små tal til lave personer, og for store tal til høje personer. Det skyldes at BMI-formlen er to-dimensionel – højde i 2. potens, altså vægt i forhold til kvadratmeter – mens en menneskekrop er 3-dimensionel, så egentlig burde en korrekt formel være:
vægt / (højde x højde x højde).

Nogle lande i Asien anvender en modificeret udgave af BMI-tabellen, for eksempel Singapore:
BMI 27,5 og højere: Høj risiko for udvikling af hjertetilfælde, slagtilfælde, forhøjet blodtryk og diabetes.
BMI 23,0 - 27,4: Moderat risiko for udvikling af hjertetilfælde, slagtilfælde, forhøjet blodtryk og diabetes.
BMI 18,5 - 22,9: Lav risiko (det sunde område)
BMI 18,4 og mindre: Risiko for problemer som fejlernæring og udvikling af osteoporose (knogleskørhed).

Modsat hvad mange tror er USA ikke nr. 1 på WHO's BMI verdens indeks over alle de enkelte landes gennemsnit. Listen toppes derimod af tre små lande i Oceanien, Tonga (32,90), Mikronesien (32,82) og Samoa (28,34). På fjerdepladsen kommer Kuwait (27,92), men skarpt forfulgt af USA (27,82). De følgende pladser udgøres af Barbados (27,70) som nr. 6, Qatar (27,47) som nr. 7, Salomon øerne (27,34) som nr. 8, Bahamas (27,09) som nr. 9, og endelig Trinidad & Tobago (26,90) på 10.pladsen. Hele listens top er i overvægtsklasse, bortset fra nr. 1 og 2 som avancerer til fedme i klasse I.

Danskerne må i den sammenligning nøjes med et beskedent, normalvægtigt gennemsnits BMI på kun 24,42 – dog er 47% af befolkningen overvægtig, hvoraf 13% lider af fedme if. Sundhedsstyrelsen. Lande vi normalt sammenligner os med: Norge (24,69), Sverige (24,54), Holland (24,19), Tyskland (25,34), og Storbritannien (26,19). Listens bund byder ikke på overraskelser, den udgøres af Eritrea (19,85), Vietnam (19,96), DR Congo (20,25), og Bangladesh (20,32).

Forskere har for øvrigt regnet sig frem til vægten af Jordens befolkning, den skulle udgøre 287 millioner tons i 2012. Den stigende fedme-epidemi har samme effekt på klodens ressourcer som en befolkningstilvækst på 1 milliard flere mennesker.

Du kan finde din egen BMI-placering aldersmæssigt sammenlignet med både Danmark (eller dit eget land) og resten af Verden på BBC-linket Where are you on the global fat scale? (Hvor er du på den globale fedme skala?), se links nedenfor.


Se også:
Det gode, det dårlige og det grusomme 
Det lyder næsten som titlen en ny Sergio Leone western, men det drejer sig om vores sundhed. Vi har efterhånden alle sammen hørt om det gode og det dårlige kolesterol, men de færreste af os kender “det grusomme”. Et hidtil overset kolesterol med tre gange større risiko for iskæmisk hjertesygdom – en sygdom cirka 150.000 danske lever med, ifølge en nyere undersøgelse fra Københavns Universitet. Og en anden fundkommen overset faktor ved kolesterol er “arveligt højt kolesteroltal” – faktisk den mest udbredte dødelige, arvelige tilstand og sygdom, der findes – men den er heldigvis simpel at opdage, så der kan forebygges. 

Det er ikke lige fedt – gode gamle kostråd kan være helt forkerte 
Det er ikke lige fedt, hvad du indtager af fedt – det ved vi godt. De fleste af os har derfor også længe fulgt de gode fornuftige kostråd om at undgå animalsk fedt og mættede fedtsyrer, og erstatte dem med umættede – de sunde planteolier og fede fisk. Det bør beskytte os mod såvel hjertelidelser, som en række andre såkaldte livsstils-sygdomme.
Men forholder det sig nu sådan...?
De velkendte kostanbefalinger har nemlig skabt en epidemi af fedme og diabetes, der overgår enhver anden historisk plage, i form af dødelighed, menneskelig lidelse og alvorlige økonomiske konsekvenser.

Overvægt dræber flere end vi tror 
Næsten hver femte amerikaner, helt nøjagtigt 18 procent, dør på grund af overvægt ifølge et nyt studie. I undersøgelsen anvendtes data fra 1986 til 2006, hvor dødelighed og BMI blev sammenholdt. Selv om Danmark heldigvis stadig ligger en del nede på listen, med kun omkring 10 procent svært overvægtige, en tredjedel så mange som i USA, så er der grund til at være opmærksom på problemet.

Relaterede artikler:
Fedtstof Guide 

Links: 
Body Mass Index (Wikipedia)
Where are you on the global fat scale? (BBC, eng.)

Andre interessante links: 
Hver tredje person i verden er overvægtig (Videnskab.dk 24-07-2014)
Næsten en tredjedel af verdens befolkning vejer for meget. Forskerne ved overraskende lidt om hvorfor, men kan konstatere, at fedme spreder sig i alle samfundslag.

Sådan undgår du at spise for meget (BT 05-07-2014)
En af de største udfordringer, når man vil tabe sig, er portionsstørrelsen. Langt de fleste af os tror, at vi skal have meget mere at spise ved hvert enkelt måltid, end vi egentlig skal. Se her 5 meget normale vaner, som kun gør det hele værre…

Grafik 
Wikimedia Commons (Public domain) 
Foto: 
People © PMP Group 
Belly fat, Wikimedia Commons CC4.0 

Home > Guider > BMI Guide
07-06-2017

HOME

KLIK HER for at læse mere
8 uger med Lene Hansson

Ønsker du at tabe dig?
- få mere energi?
- rense ud i kroppens
affaldsstoffer?
- opbygge dit
immunforsvar?

Mavefedt kan man godt have, selv om man har normalt BMI.



Mavefedt kan bestå af både det ufarlige underhudsfedt rundt om maven og såkaldt visceralt fedt, det skadelige fedt, rundt om organerne. For meget mavefedt er farligt, fordi det frigiver skadelige stoffer, der blandt andet kan medvirke til udvikling af hjertekarsygdomme og type 2-diabetes. Derfor er den såkaldte “æbleform”, med fedt rundt om maven, værre end “pæreform”, med fedtet på bagdel og lårene.

Ofte er der stor sammenhæng mellem taljemål og niveauet af farligt mavefedt, så husk at måle maveomkredsen:
Stå oprejst og træk ikke maven ind.
Læg målebåndet rundt om maven, en centimeter over navlen.
Du skal holde målebåndet så løst, at maven ikke buler ud.
Ifølge WHO
er mænd med taljemål:
-over 94 cm overvægtige
-og over 102 cm fede,
og kvinder med talje
-over 80 cm overvægtige
-og over 88 cm fede.

Mavefedt er metabolsk aktivt, så når du forbruger energi, hentes brændstoffet fra mavefedtet. Derfor er fysisk aktivitet altid godt – og en begrænsning af kulhydrater vigtig, hvis du er overvægtig eller fed.

ANNONCE:

Næste aktuelle arrangement (se alle):

Følg os på Facebook 

Søg i alternativinfo:   

Home   |   Nyheder   |   Behandler index   |    Naturmedicin   |   Symptom skema
Adresse lister   |   Arrangementer   |   Artikler   |    Bøger   |   Debat Forum   |   Dyrebehandling
Guider   |   Leksikon   |   Net shopping   |   Links   |   Profil sider   |   Web-TV
Information om alternativinfo    |   Sideoversigt   |   Søgning   |   Tilmelding til Index   |   Tilbage
Dette website er optimeret til Microsoft Internet Explorer og Google Chrome  -  skærm min. 800x600.
www.alternativ.info   |   E-mail til redaktionen   |   Design   &  Webmaster :  © 1999-2017,  PMP Group.   ISSN: 1901-7022
Dette website tilhører PMP Group Asia Co. Ltd., Suratthani 84330, Thailand.
Indholdet på dette website er alene vejledende og må ikke erstatte fagkyndig rådgivning eller lægelig behandling af sygdom.
alternativinfo er alene en uafhængig informations portal, der hverken markedsfører eller sælger de omtalte produkter eller behandlinger, hvorfor alternativinfo IKKE under nogen form anbefaler et bestemt produkt eller en bestemt behandling. Medtagne oplysninger om naturlægemidler, kosttilskud og vitaminpræparater samt naturlig hudpleje og kosmetik er repræsentativt, redaktionelt udvalgt og de er derfor ikke en annoncering af et bestemt produkt.
På sitet kan forekomme information, hvorom der IKKE forefindes videnskabelig dokumentation.
Modtagne indlæg og oplysninger videregives uden ansvar og udtrykker ikke nødvendigvis redaktionens holdning.
Alternativinfo er uden ansvar for indhold på link-forbundne sider.
Cookie samtykke: Ved fortsat brug af sitet, accepteres følgende cookie-betingelser. Alternativinfo indsamler ingen personlige oplysninger, men vore web-servere sender automatisk session-HTTP-cookies. Tredjepart-cookies forekommer fra Adservice, Google og TradeDoubler bannerannoncer; fra statistik-tællerne SiteMeter og Chart; fra de sociale delings tjenester AddThis og Facebook; samt fra Google til optimering af søge-funktioner. Alternativinfo fungerer, selv om din browser blokerer for cookies, men visse service-applikationer vil ikke starte, du vil fx. ikke kunne anvende Facebook-kommentarer. Læs mere om cookies her.
Copyright © :  Index, artikler, fotos, grafik, layout og mediaklip tilhører respektive ejere og må ikke reproduceres uden tilladelse.
Det er tilladt, at udprinte websider i sin helhed til alene undervisning og privat brug.
Dette må du: Linke til alle sider på alternativinfo, evt. med et kort referat eller omtale af siden du linker til.
Dette må du IKKE: Gengive indhold fra sitet (websider, artikler, grafik, videoklip), hverken som uddrag eller i sin helhed.