|
|
|
Nyheds
sektion:
Chokolade kan gavne helbredet |
|
 |
De fleste af os er
bekendt med at spinat, broccoli og orange-frugter er sunde, blandt andet
fordi disse fødevarers flavonoler er medvirkende til at neutralisere
kroppens frie radikaler. Dette udtrykkes som fødevarens ORAC (Oxygen
Radical Absorbance Capacity). Nu viser det sig at kakao-flavonolerne i
mørk chokolade har 10 gange højere ORAC end spinat og hele 15 gange
bedre end i broccoli og appelsiner, målt vægt til vægt.
Nye undersøgelser viser, at hvis man spiser mørk chokolade hver dag i
to uger, så kan det medvirke til at reducere for højt blodtryk. Andre
studier indikerer, at daglig indtagelse af mørk chokolade sænker
kolesterol.
Sådanne forskningsresultater fører til at firmaet Mars, der er kendt
for sine chokoladeprodukter, nu begiver sig ind i den farmaceutiske
branche for yderligere at udforske de sygdomsforebyggende og helbredende
muligheder i chokolade. Mars forventer at skulle bruge nogle år til
forskning, men regner så med at finde frem til produkter der kan
behandle og forebygge bl.a. hjertesygdomme og diabetes.
Før man springer ud i det store store helbredsforebyggende
chokoladeorgie bør man dog notere sig, at hvis man ønsker maksimalt
udbytte af chokoladens fordele, så skal man vælge den rene mørke
chokolade frem for fløde- og mælkevarianterne.
Links:
HeleNettet søge-resulter for "Chokolade flavonoler".
Kilder:
American Journal of Clinical Nutrition
Journal of the American Medical Assciation
Observer News Service, London
The Nation, Bangkok
Foto:
Ulead Photo Library
20-01-2006
(PMP Group Asia)
ANDRE
NYHEDS INDLÆG:
Se også:
De seneste nyheder i
overskrifter
Nyhedsarkiv
Nyheder om Dyr / DyrPaaNettet.dk
14-06-2008 |
|