|
|
|
Nyheds
sektion:
Selen
mod blærehals kræft |
|

Selen findes i bl.a. fisk, skaldyr, indmad og nødder. Mængden
varierer stærkt alt efter lokale forhold.
|
Svenske forskere
mener, på grundlag af et nyt stort studie, at Selen sammen med
E-vitaminer eller et multi-vitamin-præparat, kan mindske risikoen for
prostata cancer med hele 40%.
Hvert år dør der omkring 2.500 svenske mænd af kræft i blærehalsen
og cirka 10.000 får stillet diagnosen. Derfor efterlyser forskerne nu
en større svensk eller europæisk undersøgelse, da de mener det lave indhold af selen i
den svenske landbrugsjord kan være medvirkende til de mange tilfælde
af sygdommen i Sverige - men hidtil har man ikke kunnet få finansieret
et så kostbart studie. Korolinska Institutet har gennem længere tid
forsøgt at finde private midler til et europæisk selen-studie med
42.000 personer, men det har endnu ikke været muligt at skaffe de 70
mio. kroner til projektet (ca. 60 mio. dkk).
For øjeblikket foretages de fleste undersøgelser ved samarbejde mellem
en lang række universiteter i Danmark og USA, under ledelse af det
amerikanske National Cancer Institute. I den seneste undersøgelse
fulgte man 724 personer med diagnosen prostatakræft og en kontrolgruppe
på 879 raske. Resultatet af undersøgelsen var markant positivt, men
forskerne påpeger også, at der skal flere studier til for at forstå
mekanismen bag effekten.
Undersøgelsen med selen viste at risikoen for blærehalskræft mindskes
med 42% ved samtidig indtagelse at højt antal E-vitaminer, 39% ved et
multivitamin præparat og 35% for rygeres vedkommende. Selen er et
livsnødvendigt sporstof med en antioxidant virkning, gavnlig for
kirtler, cellerespiration, kredsløb og immunforsvar.
Det er ikke blot i Sverige at det naturlige selen-indhold i fødevarer
er lavt, det gælder faktisk det meste af Europa. Tidligere blev der
importeret større mængder hvede fra USA med et højt selenindhold, men
siden EU-kommissionen begrænsede hvedeimporten fra Amerika faldt
europæernes daglige indtag af selen fra 60 til 34 mikrogram og er dermed
nede på svensk niveau. EU anbefaler 65 mikrogram selen om dagen,
hvilket er væsentligt lavere end i de amerikanske undersøgelser, hvor
man doserer med omkring 200 mikrogram dagligt. Den anbefalede maksimum
grænse er 395 mikrogram for mænd og 315 for kvinder. En stor del af
befolkningen i USA får derimod dagligt omkring 600 mikrogram Selen
naturligt gennem kosten og der er intet der tyder på negative
helbredspåvirkninger i den forbindelse, hvorimod cancer frekvensen er
lavere.
Hans-Olov Adami, professor ved Karolinska institutet (S) og prefekt ved Harvard-universitetet
(USA) udtaler til Svenska Dagbladet: "Det der er behov for nu, er et stort interventionsstudie, hvor man går ind og gir kosttilskud af selen i forskellige doseringer og måler effekten. Der findes ikke andre lovende
muligheder når det gælder prostatacancer og prisen for sådan en undersøgelse er ingenting holdt op mod de samfundsomkostninger og lidelser, som der sandsynligvis kan forebygges mod."
Links:
Artikel: Vitamin E - redder liv !
af Erik Kirchheiner, forskningsleder og forfatter
Mineral og sporstof guide
Vitamin guide
Kræftens Bekæmpelse: Dokumentation - virkninger og bivirkninger ved selen
National Cancer Institute: Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial
(SELECT): Questions and Answers (eng.)
HeleNettet søge-resulter
for "selen prostata cancer"
Kilder:
National Cancer
Institute (USA)
Svenska Dagbladet
Foto:
Corell Library
05-03-2007
(pm)
ANDRE
NYHEDS INDLÆG:
Se også:
De seneste nyheder i
overskrifter
Nyhedsarkiv
Nyheder om Dyr / DyrPaaNettet.dk
14-06-2008 |
|